De ce Estonia reprezintă un model de succes pentru noi. Impresii din „Clasa Viitorului”

Recent, am avut minunata ocazie de a vizita Estonia, mai exact capitala, orașul Tallin, unde m-am aflat într-o vizită de lucru, în calitate de reprezentant al Liceului Teoretic „M.Eminescu” din Comrat. Liceul nostru, a fost selectat ca beneficiar al proiectului „Clasa Viitorului” – proiect pilot implementat în instituţiile educaţionale din Moldova, care dorește să aducă un nou concept în pedagogie, oferind un spațiu de învățare deschis și inspirațional cu abordări interdisciplinare și inovative, prin utilizarea tehnologiilor digitale, ce favorizează procesul de învățare centrat pe elev.

Am rămas total impresionat de ceea ce am văzut acolo și cred, cu siguranță, că Tallinul reprezintă un model de administrare eficientă, cu o arhitectură superbă, o curățeniei lucie și oameni minunați.

Același destin, dar realizări diferite.

Estonienii au împărtășit același destin cu noi, find perioade îndelungate sub dominație străină, simțind exploatarea „fratelui mai mare” și suferind un intens proces de rusificare. Anexată în 1721 la Imperiul Rus, Estonia își declară independența în februarie 1918, conomintent cu Unirea Basarabiei cu România. În 1940, Estonia, asemenea Basarabiei, este anexată la URSS. Estonia, la fel ca și Republica Moldova, devine independentă în 1991.
Totuși, după 1991, estonienii au fost fermi în alegerile lor și au decis să meargă pe cartea integrării european, dovedindu-se a fi o alegere inspirată. Astăzi, Estonia reprezintă un model de succes, cu salarii mai mult decât decente și cu un nivel ridicat de viață. Estonia este țara cu un nivel foarte dezvoltat al educației , țară în care a apărut Skype-ul și unde există o curățenie și disciplină extraordinară.

Educația – cheia succesului!

Conform clasamentului PISA, Estonia este țara cu cel mai înalt nivel de dezvoltarea al educației din Europa. Succesul se datorează în mare parte libertății de care se bucură școala și profesorul în activitățile lor didactice. În școlile estoniene se implementează la scară largă TIC-ul. În Estonia, totul în jur este digitalizat (votul, administrația, serviciile), și școala este digitală. Sistemul lor de e-școală înseamnă că multe dintre temele pentru acasă sunt făcute și notate online. Cărțile și manualele sunt și ele digitale, putând fi împrumutate de la bibliotecă tot în format digital, iar asta îi ajută să-și facă temele acasă. În anul 2008, când în toată Europa a izbucnit o criză economică severă, economia estoniană a avut o scădere de 17 % doar într-un an de zile. Atunci, Guvernul Estoniei, a micșorat salariile tuturor angajaților din sectorul bugetar, cu excepția profesorilor.

Învățarea mai distractivă.

În cele 4 școli, pe care le-am vizitat în orașul Tallin, am rămas total surprins de metodele inovative care se folosesc în procesul de predare. De exemplu, la clasa a II-a, copiii rezolvau exerciții de înmulțire prin folosirea calculatorului, unui cip de programare și un ozobot. Mai întâi, aceștia programau cip-ul la calculator, ca mai apoi, de fiecare dată când îl scuturau, acesta arăta cifre, pe care elevii le îmnulțeau. Din produsul obținut, elevii desenau un traseu cu culorile specifice: negru, roșu, albastru, și verde (fiecare culoare însemna o instrucțiune pentru ozobot). La final, ozobotul era pornit ca să meragă pe acest traseu. În cazul în care ozobotul nu ajungea la destinație, însemna că calculelel au fost greșite. Alte metode inovatice sunt folosite la orele de biologie, istorie, geografie, fizică, etc, deoarece filosofia de predare a estonienilor spune că trebuie să fie predată mai întâi practica, iar mai apoi gramatica.

Clasa Viitorului reprezintă un parteneriat public-privat dintre Guvernul Republicii Moldova, Proiectul de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID, Guvernul Suediei și Uk aid, și Fundația Orange Moldova. 

About stefanbejan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *